The Tonadas Trinitarias

By Yami Cabrera

[English]

Trinidad is a beautiful city in the center of Cuba. There we can find a very distinctive genre of this city, known as Tonadas Trinitarias. In the beginning, this musical expression was developed as part of a festive musician-dance event of a movement and purely profane nature. This style is currently performed by some of its main folkloric-traditional musical groups from Trinidad city.

Although its name refers to a generic species linked to country Cuban music, the Tonadas Trinitarias musical form is very distant from this type of music. On the contrary, it denotes to a type of music that is accompanied by three small drums with the parietal wedge, a guataca, a guiro, and a mixed choir. This type of group is also very similar –in terms of sound and instrumental format– to that of the harpsichord choirs from the rumba and typical of the cities of Matanzas and Sancti Spíritus.

This tradition dates back to the second half of the 19th century, and some sources highlight its similarity with the beginning of the independence struggles and the revolutionary fervor of the time. They were organized by choral groups of men and women, in charge of representing the different neighborhoods established in the town.

During the nineteenth century and the first half of the twentieth century, it was known of the existence of two main groupings of Tonadas Trinitarias, each one representing specific neighborhoods, such as La Popa or Jibabuco and Simpá or El Tamarindo. However, the socio-cultural changes that occurred in the neocolonial stage caused a strong depression in the practice of these tunes, leaving both groups practically disabled.

The group meets again with the Triumph of the Revolution. This was possible at the request of government entities such as Cultura Municipal, and with the help of young art instructors. They bring together the main bearers of the tradition, it makes possible the creation of Tonadas Trinitarias Group in 1963.

Starting in the 80s, this process, unfortunately, led to the degradation of the tradition.  The Tonadas Trinitarias became a generic type to be included as part of a repertoire of the Conjunto Folclórico de Trinidad, and other local groups.

However, due to the ideological and commercial value attributed to the tradition, this tradition has a new resurgence as a cultural product after opening the city to tourism in the 2000s. The Tonadas reaches into the present despite the great challenges in improving its practice.

Currently, the group remains in force thanks to the efforts of its own members, and some of the cultural authorities of the town. The Tonadas Trinitarias can be found in different places in the very center of Trinidad, Cuba, such as the Palenque de Los Congos Reales, or in the Patio Bécquer.

[Spanish]

Las tonadas trinitarias

Por Yami Cabrera

En la localidad de Trinidad podemos encontrar un género muy distintivo de esta ciudad, conocido como tonadas trinitarias. Una expresión musical de tipo vocal instrumental, que en sus inicios se desarrollaba como parte de un evento festivo músico-danzario de carácter traslaticio y puramente profano, que actualmente es interpretada por algunas de sus principales agrupaciones musicales folclórico-tradicionales.

Aunque su nombre aluda a una especie genérica vinculada a la música campesina, esta forma musical está muy distante de este tipo de música. Al contrario, refiere un tipo de canto que se hace acompañar por tres tambores pequeños de cuñas parietales, una guataca, un güiro y un coro mixto, agrupación muy similar en cuanto a sonoridad y  formato instrumental al de los coros de clave devenidos de la rumba y propios de las ciudades de Matanzas y Sancti Spíritus.

Los inicios de esta tradición datan de la segunda mitad del siglo XIX y algunas fuentes destacan su semejanza con el comienzo de las luchas independentistas y al fervor revolucionario de la época. Se organizaban por grupos corales de hombres y mujeres encargados de representar a los diferentes barrios establecidos en la villa.

Durante el siglo XIX y la primera mitad del siglo XX se conoció de la existencia de dos agrupaciones principales de tonadas en suelo trinitario, cada una representativa de barrios específicos, tales como el de “La Popa o Jibabuco” y el del “Simpá o el Tamarindo”. Sin embargo, los cambios socioculturales ocurridos en la etapa neocolonial provocaron una fuerte depresión en la práctica de estas tonadas quedando prácticamente inhabilitadas ambas agrupaciones.

Con el Triunfo de la Revolución vuelve a reunirse la agrupación, a instancias de entidades como Cultura Municipal y con la ayuda de jóvenes instructores de arte, se logra reunir a los principales portadores de la tradición y se crea en 1963 una Agrupación de Tonadas Trinitarias adjunta a esta institución.

A partir de los años 80, dicho proceso desdichadamente condujo a la degradación de la tradición, y dejó de ser un formato instrumental con un repertorio específico y funciones particulares, hasta convertirse en un tipo genérico a ser incluido como parte de un repertorio del Conjunto Folclórico de Trinidad y de otras agrupaciones de la localidad.

No obstante, por el valor ideológico y comercial que se le atribuye a la tradición, tras apertura de la ciudad al turismo en la década del 2000, esta tradición tiene un nuevo resurgir como producto cultural, que aún con grandes desafíos en el mejoramiento de su práctica, llega hasta la actualidad.

Actualmente la agrupación se mantiene vigente gracias al esfuerzo de sus propios integrantes y de algunas de las autoridades culturales de la localidad. Las Tonadas Trinitarias se pueden encontrar en diferentes lugares como el Palenque de los Congos Reales o en el Patio Bécquer  en el mismo centro de la ciudad.

 

Here are a couple of different videos,

including a collaboration with Havana Music Tours founder, Chaz Chambers

 

 

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