stage view of fiesta de tambor

Fiesta del Tambor 2019 in Cuba

By Yamilka Cabrera

(English Translation)

 

Fiesta del Tambor is an event that finds space in every corner of Havana to begin the “rumba” and celebrate. In addition, it allows the exchange of musical cultures from around the world. The festival that we will be dedicated to this blogpost.

In the last 18 Edition of Festival and competition, Fiesta del Tambor “Guillermo Barreto in Memoriam”, a tribute was made to Spain, a country that gave birth to many styles of Cuban music and that still keeps latent such inescapable connection that unites both countries. A week where both cultures came together in rumbas, bulerías, couplets, rhythmic and even Jazz, to be enjoyed by all audiences. The doors were opened for a long-awaited meeting with well-known Spanish artists and groups in Cuba, such as Ketama, Patax and Falete and other excellent musicians, such as the pianist Laura de Los Angeles and Israel Suárez “El Piraña”.

Drums, pailas and congas were a crucial part of these shows. Without exaggeration, the duets were stunning in the drums starring the young pillars of Cuban percussion, such as Rodney Barreto, Oliver Valdés, Ruly Herrera and Ruy Adrián López Nussa, who were joined by improvisations by Giraldo Piloto and Samuel Formell, with their respective orchestras Klímax and Van Van.

The rumba had a special space, the “Salon de la Rumba” dressed up to receive thousands of followers of the genre inside and outside of Cuba. Stage that warmly welcomed groups, such as Yoruba Andabo, Ronald and Explosión Rumbera, Obbini Batá and the Mutanquitos de Matanzas.

On the other hand, there were a lot of people attending Casa de la Música de Plaza 31 and 2 to learn and apprehend updated ways of interpreting percussion instruments, through the master classes of Cubans Rodney Barreto (drums), Tomás Ramos “el Panga” (congas) and the Spanish drawer Israel Suárez “el Piraña”. A musical space that also gives birth to many young Cuban percussionists, those who were amongst the participants of the International Percussion Competition.

There is no doubt that this is a necessary event for the development of Cuban music, inside and outside this island, both for its educational value and its ability to unveil the valuable history of its instruments and roots through the symbolic and leading role in performing the drums. This party has the courage to go beyond the stereotypes that stalk Cuban music, bringing all kinds of audiences closer to the consumption of good live, latent, and unbreakable Cuban music.

 

 

La Fiesta del Tambor 2019 en Cuba

Por Yamilka Cabrera

(Original Spanish Version – Versión original en español)

 

La Fiesta del Tambor es un evento que encuentra espacio en cada rincón de La Habana para comenzar la rumba y celebrar. Además, permite el intercambio con culturas musicales de todo el mundo. Por supuesto que les estoy hablando de la Fiesta del tambor, festival al cual le estaremos dedicando esta tarde.

En la pasada Edición 18  del Concurso y Festival Internacional Fiesta del Tambor “Guillermo Barreto in Memoriam”, se hizo tributo a España, país que dio origen a muchos estilos de la música cubana y que aún mantiene latente esa conexión ineludible que hermana a ambos países. Una semana donde se juntaron ambas culturas en rumbas, bulerías, coplas, sones e incluso jazz, para ser disfrutados por todos los públicos. Se abrieron las puertas para un anhelado encuentro con artistas y agrupaciones españolas muy conocidas en Cuba como Ketama, Patax y Falete y otros excelentes instrumentistas como la pianista Laura de los Ángeles y el cajonero Israel Suárez “El Piraña”.

Baterías, pailas y congas fueron parte crucial de estos espectáculos. Sin ánimos de exagerar, fueron despampanantes los duetos en el drums protagonizados por los jóvenes pilares de la percusión cubana como Rodney Barreto, Oliver Valdés, Ruly Herrera y Ruy Adrián López Nussa, a los que se sumaron las improvisaciones de Giraldo Piloto y Samuel Formell, junto a sus respectivas orquestas Klímax y Van Van.

La rumba tuvo un espacio especial, el “Salón de la Rumba” se vistió de gala para recibir a miles de seguidores del género dentro y fuera de Cuba. Escenario que acogió calurosamente agrupaciones como Yoruba Andabo, Ronald y Explosión Rumbera, Obbini Batá y los Muñequitos de Matanzas.

Por otro lado, no fuimos pocos los que nos acercamos a la Casa de la Música de Plaza 31 y 2 para aprender y aprehender actualizadas maneras de interpretar los instrumentos de percusión, a través de las clases magistrales de los cubanos Rodney Barreto (drums), Tomás Ramos “el Panga” (congas) y del cajonero español Israel Suárez “el Piraña”. Espacio que además permitió dar a conocer, como cada año, las jóvenes promesas de la percusión cubana entre los participantes de la Competencia Internacional de Percusión.

No hay dudas de que este es un evento necesario para el desarrollo de la música cubana, dentro y fuera de esta isla, tanto por su valor educativo como su capacidad de develar la valiosa historia de sus instrumentos y raíces a través de la simbólica y protagónica utilización del tambor. Esta fiesta tiene el valor de ir más allá de los estereotipos que acechan la música cubana, acercando a todo tipo de público al consumo de la buena música cubana en vivo, latente e inquebrantable.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.